Szanowni Studenci_ Szanowne Studentki Uniwersytetu Łódzkiego!
Mamy ogromną przyjemność zaprosić Was na pierwsze, oficjalne spotkanie nowo powołanego Koła Badań Kulturowych UŁ.
Studenckie Koło Naukowe Badań Kulturowych Uniwersytetu Łódzkiego działa przy kierunkach kulturoznawstwo (lic.) oraz Kultura i sztuka współczesna (mgr), ale skierowane jest do wszystkich studentów_studentek Uniwersytetu Łódzkiego. Jeśli interesuje Cię zgłębianie kultury i sztuki, dzielenie się swoimi zainteresowaniami, organizowanie wspólnych projektów badawczych oraz pomoc w rozwijaniu osobistej kariery naukowej – dołącz do nas! Celem spotkań jest rozwijanie kompetencji akademickich, umiejętności miękkich, wiedzy oraz integrowanie środowiska studenckiego.
Na każde seminarium jeden z naszych członków, członkiń przygotowuje prezentację, w której dzieli się ostatnio zgłębianym tematem, nad którym następnie wspólnie debatujemy. Każda osoba otrzyma tu merytoryczne wsparcie, które pomoże jej m.in. w pisaniu prac naukowych, rozwijaniu pozauczelnianych pasji i organizacji wydarzeń kulturalnych.
Podczas pierwszego spotkania – czwartek 26 maja, 18:00, ul. Piotrkowska 56/4U Poziom Wyżej – zostanie przedstawiona prezentacja ,,Obraz czarnoskórych w świecie zabawek i komiksu PRL” (opis poniżej). Następnie przeniesiemy się do Niebostanu aby poznać się nawzajem i uczcić pierwsze oficjalne spotkanie! Spóźnialskich zapraszamy do dołączenia w lokalu około 19:00 🙂
Przed II wojną światową w Polsce w dyskursie prezentowanym chociażby przez Ligę Morską i Kolonialną chęć dołączenia do grona mocarstw kolonialnych wiązała się z naśladowaniem języka dyskryminującego rodzimą ludność eksploatowanych krajów. Z kolei w powojennej, komunistycznej rzeczywistości stosunki z krajami kolonizowanymi nabrały innego, solidarnościowego kształtu skierowanego przeciw uprzednio popieranemu imperializmowi Zachodu.
Pomimo solidarnościowego charakteru relacji Polska-Afryka można wskazać na pewną ciągłość w dyskryminujących sposobach obrazowania jej mieszkańców wywodzących się z okresu międzywojennego. Przedstawiani oni byli często jako stereotypowi dzicy w trawiastej spódnicy, z włócznią i kośćcem przekłuwającym nos czy policzki, oporni na cywilizacyjny postęp. Równie popularna była figura radosnego żebraka, znana z opatentowanej w 1882 roku w Buffalo przez Shephard Hardware Co. zabawki ,,Jolly Nigger Bank’’, która następnie została odtworzona w Polsce po 1945 roku. Z kolei w komiksie można dostrzec szerszy wachlarz etniczny – są nimi nie tylko Afrykańczycy, ale także mieszkańcy Archipelagu Malajskiego. W swojej prezentacji wypowiedzi felietonistów Ligi potraktuję jako punkt wyjścia do dalszej analizy zależności: przemian i ciągłości dyskryminującego obrazu i języka stosowanych wobec osób ciemnoskórych w świecie polskiego komiksu i zabawek przed i po II wojnie światowej – świecie prezentowanym dzieciom i kształtującym ich postawy.
Do zobaczenia w czwartek 26 maja o 18.00!
Klaudia Juzyszyn & Szymon Matuszewski