dr Aleksandra Różalska
Katedra Badań Kulturowych

📧

Zainteresowania naukoweCVKsiążki redagowaneArtykuły i rozdziały w monografiachProjektyInna działalnośćWykłady gościnne, projekty, wyróznienia
  • studia nad telewizją,
  • krytyczna analiza dyskursu medialnego;
  • gender studies;
  • mniejszości rasowe, etniczne i religijne w USA;
  • wizerunki kobiet i mniejszości w filmie i telewizji;
  • teorie intersekcjonalności,
  • teorie postkolonialne,
  • wojna z terroryzmem po 11 września 2001 i jej kulturowe reprezentacje;
  • edukacja medialna i antydyskryminacyjna.
  • 2002 – magister stosunków międzynarodowych
  • 2006 – doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa
  • od 2018 – Kierowniczka Ośrodka Naukowo-Badawczego Problematyki Kobiet UŁ
  • 08.2005-02.2006 – stypendystka Komisji Fulbrighta, American University, Waszyngton, USA
  • 04.2013 – GEMMA Visiting Scholar w Florida International University w Miami, USA
  • 07.2015 – wizyta studyjna w Florida International University w Miami, USA
  • 06.2015 – GEMMA Visiting Scholar w Rutgers University, Nowy Brunszwik, USA
  • 02.2019 – staż badawczy w Associazione di Donna Orlando w Bolonii, Włochy w ramach projektu GRACE (Gender and Cultures of Equality in Europe)
  • 05.2019 – wizyta studyjna w Johannesburgu i Kapsztadzie, RPA w ramach projektu GRACE (Gender and Cultures of Equality in Europe)
  • 07.2019 – staż badawczy w Uniwersytecie w Sztokholmie, Szwecja, The Royal Library w Kopenhadze, Dania, ATRIA Institute on Gender Equality and Women’s History w Amsterdamie Holandia w ramach projektu GRACE (Gender and Cultures of Equality in Europe)
  • The Personal of the Political: Transgenerational Dialogues in Contemporary European Feminisms, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2015 (współredakcja z Elżbietą H. Oleksy i Markiem M. Wojtaszkiem).
  • Narrating American Gender and Ethnic Identities, red. Aleksandra M. Różalska i Grażyna Zygadło, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2013.
  • Gender and Cultural Diversity: Representing Difference, red. Dorota Golańska i Aleksandra M. Różalska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.
  • New Subjectivities: Negotiating Citizenship in the Context of Migration and Diversity, red. Dorota Golańska i Aleksandra M. Różalska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.
  • “Violence against Women as Reflected in the Polish Television Series A Second Chance.” Przegląd Socjologii Jakościowej 16(1) 2020: 28-46.
  • „Cultures of (In)equality in Poland after 1989,” [w:] Theorizing Gender and Cultures of Equality in Europe, red. Suzanne Clisby, Mark Johnson, Routledge, Londyn 2020.
  • „Afroamerykanki wobec dyskryminacji ze względu na płeć i rasę na przykładzie bohaterek współczesnych seriali telewizyjnych,” [w:] Kobiety wobec dominacji i opresji. Perspektywa feministyczna, red. Izabela Desperak, Inga Kuźma, Edyta Pietrzak. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.
  • „Muslim Cultures as the ‘Wild Zone’: Representations of Muslim Women in American Television Series after 9/11,” [w:] American Wild Zones. Space, Experiences, Consciousness, red. Jerzy Kamionowski, Jacek Partyka, Peter Lang, Frankfurt nad Menem 2016, 279-292.
  • „Wojna z terroryzmem w amerykańskich serialach telewizyjnych,” [w:] Seriale w kontekście kulturowym. Gatunki – Motywy – Mutacje, red. Daria Bruszewska-Przytuła, Alina Naruszewicz-Duchlińska, Instytut Polonistyki i Logopedii UWM, Olsztyn 2016, 135-150.
  • „Obraz islamu w amerykańskich serialach telewizyjnych po 11 września 2001 roku,” [w:] Polityka i społeczeństwo w świecie islamu, red. Izabela Kończak, Magdalena Lewicka, Marta Widy-Behiesse, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 289-298.
  • „Pop-Messanism and the Politics of Death in Days of Honor: Feminist Critique of the Dominant Polish Historical Memory,” [w:] The Personal of the Political: Transgenerational Dialogues in Contemporary European Feminisms, red. Elżbieta H. Oleksy, Aleksandra M. Różalska, Marek M. Wojtaszek, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2015, 145-166.
  • „Feministki postkolonialne wobec wojny z terroryzmem po 11 września 2001 roku,” [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – Buntowniczki – Rewolucjonistki, red. Izabela Desperak, Inga Kuźma, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, 139-151.
  • „Wizerunek mniejszości muzułmańskiej w polskiej prasie na przykładzie budowy Ośrodka Kultury Muzułmańskiej w Warszawie”, [w:] Mity polityczne i stereotypy w pamięci zbiorowej społeczeństwa, red. Eugeniusz Ponczek, Andrzej Sepkowski, Magdalena Rekść, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, 317-330.
  • „Native Americans in Television Narratives: Dr. Quinn, the Medicine Woman and Northern Exposure”, [w:] Narrating American Gender and Ethnic Identities, red. Aleksandra M. Różalska, Grażyna Zygadło, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2013.
  • „Enemies, Tortures, and ‘Frontiersman’ Heroes: Narrating the War on Terror in American Film and Television Series (The Kingdom, Rendition, and 24)”, [w:] American Experience—The Experience of America, red. Andrzej Ceynowa, Marek Wilczyński, Peter Lang, Frankfurt nad Menem 2013.
  • „Uwarunkowania historyczne stereotypów Latynosów w kulturze amerykańskiej”, [w:] Mity historyczno-polityczne, wyobrażenia zbiorowe, polityka historyczna. Studia i materiały, red. Eugeniusz Ponczek, Andrzej Sepkowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.
  • „Racial/Ethnic Otherness in Polish Public Discourse”, [w:] Teaching “Race” with a Gendered Edge, red. Brigitte Hipfl, Kristin Loftsdóttir, Central European University Press, Budapeszt/Nowy Jork 2012.
  • „Between Polishness and Europeaness: The Changing Image of Young Generations in Polish Television Series after 2004”, [w:] Quilting Stories. Essays in Honor of Elżbieta H. Oleksy, red. Marek M. Wojtaszek, Edyta Just, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.
  • „Edukacja medialna jako sposób przeciwdziałania dyskryminacji kobiet i mniejszości w mediach” [w:] Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty. Ed. Dorota Golańska. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.
  • Wykonawca w projekcie STRANGERS: STRANGERS AND COSMOPOLITANS: ALTERNATIVE WORLDS IN CONTEMPORARY LITERATURES (2019-2021), Spanish National R&D Programme, koordynator: Uniwersytet w Oviedo, Hiszpania
  • Kierownik w UŁ projektu GEMMA: ERASMUS MUNDUS MASTER’S DEGREE IN WOMEN’S AND GENDER STUDIES (2006-2015), koordynator: Uniwersytet w Granadzie, Hiszpania, program Erasmus Mundus
  • Kierownik w UŁ projektu GRACE: GENDER AND CULTURES OF EQUALITY IN EUROPE (2015-2019), koordynator: Hull University, Wielka Brytania, program Horyzont 2020, Marie Curie European Training Network
  • Wykonawca w projekcie EDGES: JOINT EUROPEAN DOCTORATE IN WOMEN’S AND GENDER STUDIES (2013-2015), koordynator: Uniwersytet w Bolonii, Włochy, program LLP.
  • Kierownik w UŁ projektu COMAPP: COMMUNITY MEDIA APPLICATIONS AND PARTICIPATION (2011-2013), koordynator: Uniwersytet Pedagogiczny we Freiburgu, Niemcy, program GRUNDTIVIG.
  • Wykonawca w projekcie UCZ TOLERANCJI (2012-2014), program POKL, EFS.
  • Wykonawca w projekcie GENDER STUDIES – POLITYKA RÓWNYCH SZANS W PROCESIE KSZTAŁCENIA (2010-2012), program POKL, EFS
  • Członkini zespołu przy UMŁ przygotowującego Wieloletni Program Działań Antydyskryminacyjnych w Łodzi
  • 10.2019 – wykład gościnny w Uniwersytecie w Oviedo, Hiszpania
  • 09.2018 – wykład gościnny w Uniwersytecie w Oviedo, Hiszpania
  • 07.2016 – wykład gościnny w University of Primorska, Koper, Słowenia
  • 09.2015 – wykład gościnny w Uniwersytecie w Oviedo, Hiszpania
  • 03.2015 – wykład gościnny w Rutgers University, Nowy Brunszwik, USA
  • 2014 – nagroda Rektora UŁ za osiągnięcia naukowo-badawcze
  • 04.2014 – wykład gościnny w Wittenberg University, Ohio, USA
  • 04.2013 – wykład gościnny w Florida International University w Miami, USA