Lata dziewięćdziesiąte XX wieku to przełomowy okres w historii Ukrainy: społeczeństwo doświadczało historycznego optymizmu po odzyskaniu niepodległości w roku 1991, czemu towarzyszyły jednak niepokoje i obawy związane z upadkiem systemu sowieckiego, stagnacją ekonomiczną i wyzwaniami niepewnej przyszłości. W okresie tym odbudowa pamięci zbiorowej wydobyła na powierzchnię osiągnięcia narodowe, wymazywane uprzednio przez władze sowieckie i traumy XX wieku. Sowiecka mitologia nadal oddziaływała silnie, pamięć była więc spolaryzowana. Te różniące się wizje lat dziewięćdziesiątych jako okresu nadziei i nostalgii znalazły odzwierciedlenie w sztuce ukraińskiej, szczególnie w kinie kobiecym powstającym zarówno w tamtych czasach, jak i tworzonym przez nowe pokolenie reżyserek w latach dwudziestych naszego wieku. Filmy Kiry Muratowej (Trzy historie, 1997; List do Ameryki, 1999) i Iryny Ciłyk (Kamień. Papier. Granat, 2022) stanowią istotne źródła artystyczne, dzięki którym można badać kulturowe znaczenie lat dziewięćdziesiątych w tworzeniu i ewolucji zbiorowych reprezentacji ukraińskiej tożsamości narodowej.
O prelegentce:
Dr Mariia Lihus uzyskała doktorat na Kijowskim Uniwersytecie Narodowy im. Tarasa Szewczenki w roku 2021, a obecnie wykłada w Katedrze Badań Kulturowych na Narodowym Uniwersytecie „Akademia Kijowsko-Mohylańska”. Między rokiem 2022 a 2023 odbywała staż podyplomowy w Laboratorium Kina i Filozofii na Universidade Nova de Lisboa w Portugalii. Odbyła też wizytę studyjną na FernUniversität w Hagen w Niemczech. Jej zainteresowania naukowe obejmują perfomatywizm, badania kulturowe oraz kino ukraińskie i jego historię.
Wydarzenie odbędzie się w auli A2.