„Przestrzenie – praktyki – artykulacje”
organizatorzy:
Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami
Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki
Łódź, 17‒19 czerwca 2019 roku
Partnerem regionalnym III Zjazdu Filmoznawców i Medioznawców jest Województwo Łódzkie
OPIS OGÓLNY
Dotychczasowe zjazdy PTBFM – w 2013 roku w Kamieniu Śląskim i w 2016 roku w Krakowie – dowiodły, że istnieje potrzeba stworzenia możliwości spotkania, prezentacji badań oraz wymiany myśli osób, które identyfikują się jako badacze filmu i mediów. Szeroki oddźwięk i zaangażowanie filmoznawców i medioznawców z różnych ośrodków akademickich z całego kraju wzmocniły nas w decyzji budowania tradycji cyklicznych spotkań.
W 2019 roku III Zjazd Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami współorganizowany będzie przez Katedrę Mediów i Kultury Audiowizualnej w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Będzie to okazja również do uczczenia przypadającej na ten rok rocznicy powstania łódzkiego ośrodka. Jednocześnie 2019 rok będzie rokiem sprawozdawczo-wyborczym dla PTBFM.
III Zjazd Filmoznawców i Medioznawców, do udziału w którym chcielibyśmy Państwa zaprosić, odbędzie się pod hasłem „Przestrzenie – praktyki – artykulacje”. Tematem obrad jest szeroko rozumiana przestrzeń i jej związki z mediami. Przestrzeń jako kluczowe pojęcie, rozumiana jest dosłownie oraz w sensie metaforycznym. Postrzegamy ją w jej lokalnym i globalnym wymiarze. Interesują nas zatem globalne przepływy i lokalne zależności wokół świata mediów i w nim samym. Ponadto chcemy przyjrzeć się temu, za pomocą jakich środków przestrzeń jest w mediach, kinie i nowych mediach artykułowana, w jaki sposób staje się punktem wyjścia do wyrażania własnego stanowiska wobec lokalności i/albo globalności. Przestrzeń w proponowanym przez nas ujęciu – jej artykulacje i związane z nią praktyki – może być definiowana w perspektywie psychospołecznej: jako przestrzeń ciała, z jego lokalnym zakorzenieniem, topografia całych grup społecznych czy kulturowych lub obszar działań twórczych pojedynczych osób czy grup. Może to więc być przestrzeń w rozumieniu geograficznym, ale też ekonomicznym, kulturowym, płciowym czy przestrzeń jaka otwiera się wraz z nowymi technologiami.
Jednocześnie prosimy pamiętać, że naszą intencją jest również integrowanie środowiska polskich badaczy nad filmem i mediami oraz stworzenie platformy do dalszej współpracy przy wykorzystaniu struktur Towarzystwa. Chcielibyśmy zatem zachować otwartą formułę tematyczną. Hasło przewodnie Zjazdu – „Przestrzenie – praktyki – artykulacje” – prosimy traktować możliwie szeroko i inkluzywnie.
KWESTIE ORGANIZACYJNE
W grudniu 2018 r. na stronach PTBFM udostępniona zostanie lista paneli zatwierdzonych przez Radę Programową. Do 1 lutego 2019 r. koordynatorzy/ki paneli przyjmować będą propozycje wystąpień mieszczących się w obrębie zgłoszonych i zatwierdzonych paneli. Zgłoszenie można wysyłać tylko do jednego panelu. Osoba wysyłająca zgłoszenie nie musi być członkiem/członkinią PTBFM. Panele mogą składać się z jednej lub kilku sesji – zależnie od przyjętych zgłoszeń. Zachęcamy również do zgłaszania się do dyskusji w obrębie poszczególnych paneli. Pierwszego kwietnia 2019 r. ogłoszona zostanie lista uczestników/czek III Zjazdu.
HARMONOGRAM
1.12.2018 – ogłoszenie zatwierdzonych paneli na stronie PTBFM
1.02.2019 – termin nadsyłania zgłoszeń wystąpień do poszczególnych paneli (na adresy koordynatorów paneli za pomocą formularza)
1.03.2019 – koordynatorzy paneli przesyłają propozycje poszczególnych sesji wraz z abstraktami do Rady Programowej (na adres Przewodniczącej RP PTBFM: e.durys@gmail.com)
1.04.2019 – ogłoszenie o przyjęciu/odrzuceniu zgłoszenia na konferencję
1.05.2019 – program konferencji
INFORMACJE O ZJEŹDZIE ORAZ OBOWIĄZKI KOORDYNATORÓW/EK PANELI:
- panele mają mieć charakter tematyczny;
- panele – zależnie od liczby przyjętych zgłoszeń – będą się składać z jednej lub więcej sesji;
- na każdą sesję przewidziane jest 90 minut – przy tradycyjnej formule daje to trzy 20-minutowe wystąpienie plus 30 minut na dyskusję. Formuła sesji może być modyfikowana przez koordynatora/kę i składać się z krótszych wystąpień i wydłużonego czasu na dyskusję. Zachęcamy również do zgłaszania sesji w formie moderowanych dyskusji lub innych. Wielosesyjne panele mogą mieć zróżnicowany charakter, zależnie od decyzji koordynatora/ki.
- koordynator/ka może samodzielnie przewodniczyć sesjom lub wskazać, po uzgodnieniu, przewodniczących poszczególnych sesji, wchodzących w skład swojego panelu;
- do 1 marca 2019 r. – koordynatorzy/ki paneli przesyłają propozycje poszczególnych sesji wraz z abstraktami do Rady Programowej celem ostatecznego zatwierdzenia (na adres Przewodniczącej RP, dr hab. Elżbiety Durys: e.durys@gmail.com);
- koordynatorzy/ki pozostają w kontakcie z zarówno z RP, Organizatorami, jak i przyjętymi uczestnikami/czkami zjazdu, przekazując wszelkie niezbędne informacje.
INFORMACJE DODATKOWE
W trakcie III Zjazdu odbędzie się również zebranie członków i członkiń PTBFM. Podczas zebrania ustępujące władze złożą sprawozdanie ze swojej działalności. Wybrane zostaną również nowe władze. Zebranie odbędzie się 17 czerwca w godzinach wieczornych. Prosimy o zarezerwowanie sobie wówczas czasu.
W trakcie Zjazdu, 19 czerwca, przewidujemy również wieczór poświęcony najnowszym publikacjom (w szczególności monografiom i numerom czasopism, w których opublikowane zostały materiały z II Zjazdu) w formie spotkań autorskich. W tej sprawie należy się kontaktować z dr. Michałem Pabisiem-Orzeszyną (michal.pabis@uni.lodz.pl).
Ogłoszenie o konferencji, formularze zgłoszeniowe (paneli i wystąpień) oraz inne informacje zamieszczane będą na stronie PTBFM w odpowiedniej zakładce. Adres strony: ptbfm.org
Wieczór autorski – lista książek
MIEJSCE OBRAD
Budynek Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego
ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź
W każdej sali znajduje się projektor z głośnikiem, komputer ze złączem USB, napędem DVD i dostępem do internetu. Własny laptop można podłączyć tylko przez kabel D-Sub (VGA) oraz kabel dźwiękowy mini Jack (są one w wyposażeniu każdej sali). Osoby planujące podłączenie własnych komputerów o złączach innych niż D-Sub (VGA) – na przykład HDMI czy mini HDMI – uprzejmie prosimy o zaopatrzenie się we własne kable/adaptery. W trakcie Zjazdu uruchomiona będzie również ogólnodostępna sieć wi-fi.
KONTAKT
W kwestiach organizacyjnych prosimy o kontakt mailowy z
dr Adam Cybulski (adam.cybulski@uni.lodz.pl)
mgr Emil Sowiński (emil.sowinski@unilodz.eu)
NOCLEGI
Lista sugerowanych hoteli i hosteli
- Hotel Campanile (https://www.campanile.com/pl/hotels/campanile-lodz)
- Hotel Ibis (https://www.accorhotels.com/pl/hotel-3096-ibis-lodz-centrum/index.shtml)
- Polonia Palast (https://www.hostelsclub.com/pl/hostel/polonia-palast)
- Hostel UMED (http://hostel.umed.pl/) Nu Hotel (http://www.nuhotel.pl/)
- B&B Hotel Łódź Centrum (https://www.hotelbb.pl/pl/lodz)
- Home & Travel (http://www.hometravel.pl/lodz/kontakt.html)
- Hotel Reymont (https://amwhotele.pl/hotele/lodz-hotel-reymont/)
- Boutique Hotels (https://www.hotels24.com.pl/nasze-obiekty/boutique-hotels-lodz-rewolucji)
- Hostel Hotel Dom Gościnny Linat Orchim (http://linatorchim.pl/)
- Hotel DoubleTree by Hilton (https://www.doubletreelodz.pl)
- Hotel Stare Kino (https://www.cinemahotel.pl/)