Instytut Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego oraz Muzeum Sztuki w Łodzi zapraszają na Międzynarodową Konferencję Naukową Futuryzm. Przyszłość sto lat później.
Program obrad
20 maja, g. 10-14
- Dr Lorenzo Santoro, University of Warwick
- Filippo Tommaso Marinetti and the seizure of power of Fascism: art, war and politics in the turmoil of mass context / Filippo Tommaso Marinetti i zawłaszczenie mocy faszyzmu: sztuka, wojna i polityka w kontekście rewolucji mas
- Dr Piotr Podemski, Uniwersytet Warszawski
- Futuryzm, faszyzm, młodzież – futurystyczne inspiracje faszystowskiej antropologii / Futurism, fascism, youth – futuristic inspirations of fascist anthropology
- Mgr Przemysław Strożek, Instytut Sztuki PAN
- Futuryzm pod słońcem Afryki. Dramat Tamburo di fuoco (1922) Filippa Tommasa Marinettiego a faszystowska kolonizacja Etiopii (1935-36) / Futurism under the sun of Africa. Drama ‘Tamburo di fuoco’ (1922) by Filippo Tommaso Marinetti and the fascist colonization of Ethiopia (1935-1936)
- Dr Dorota Wojda, Uniwersytet Jagielloński
- Futuryzm – performans – ekokrytyka / Futurism – performance – ecocriticism
- Dr Andrzej Juszczyk, Uniwersytet Jagielloński
- Fut’s not dead – kultura „punk” jako spadkobierczyni futuryzmu (estetyka – ideologia – obyczaj) / Fut’s not dead – punk culture as a successor of futurism (esthetics – ideology – manners)
20 maja, g. 15-19
- Dr Emilio Quintana, Instituto Cervantes, Stockholm
- Sheeps ans trains. Futurism and Modernization in the Spanish Poetry (1909-1940) /Owce i pociągi. Futuryzm i modernizacja w poezji hiszpańskiej (1909-1940)
- Dr Emiliano Ranocchi, Università degli Studi di Udine
- Dialektyka nowoczesności w futuryzmie włoskim i w polskim / Dialectics of modernity in Italian and Polish Futurism
- Dr Ilona Gwóźdź-Szewczenko, Uniwersytet Wrocławski
- Serbski zenityzm – czeski poetyzm: konwergencja czy… homologia? / Serbian Zenithism – Czech Poetism. Convergence or homology?
- Dr Beata Śniecikowska, Instytut Badań Literackich PAN
- Polish Futurism – an episode or significant chapter in the history of literature? / Polski futuryzm – epizod czy znaczący rozdział historii literatury?
- Mgr Karolina Sidowska, Uniwersytet Łódzki
- Futuryzm a ekspresjonizm. Postulaty Marinettiego w praktyce twórczej ekspresjonistów niemieckich / Futurism and Expressionism. Postulates of Marinetti in creation of German expressionists
21 maja, g. 15-19
- Prof. Danuta Ulicka, Uniwersytet Warszawski
- Jak jest zrobiony termin „zrobiony”? Na marginesie malarstwa analitycznego Pawła Fiłonowa / How it is made the term ‘made’. On analytical paintings of Pavel Filonov
- Dr Agnieszka Smaga, Uniwersytet Warszawski
- Interaktywny model percepcji odbiorczej w poezji formistycznej oraz hipertekście leksyjnym / Interactive model of perception in the reception of Formist poetry and hypertext
- Mgr Justyna Koszarska, Uniwersytet Warszawski
- Dwa rozczarowania polskiego futuryzmu / Two disappointments of Polish Futurism
- Dr Leszek Karczewski, Uniwersytet Łódzki
- Słowo na wolności. O poezji konkretnej / Word in liberty. On concrete poetry
- Dr Katarzyna Bazarnik, Zenon Fajfer, Uniwersytet Jagielloński
- Liberatura czyli książka na wolności?/ Liberature or books in freedom
22 maja, g. 10-14
- Tadeusz Barucki, Stowarzyszenie Architektów Polskich
- Antonio Sant’ Elia i jego manifest architektury futurystycznej / Antonio Sant’ Elia and his manifesto of Futuristic architecture
- Dr Dominika Buchowska, Uniwersytet Adama Mickiewicza
- Futurism and Vorticism: Bruno Jasieński, Wyndham Lewis and their manifestos / Futuryzm i wortycyzm: Bruno Jasieńki, Wyndham Lewis i ich manifesty
- Dr Izabela Curyllo-Klag, Uniwersytet Jagielloński
- An insider’s critique: Wyndham Lewis’s problem with futurism / Krytyka od środka: Wyndhama Lewisa problem z futuryzmem
Obrady odbywają się w ms2 – Muzeum Sztuki, ul. Ogrodowa 19.
Wszystkie wystąpienia są tłumaczone symultanicznie na polski i angielski
Gdzie jest miejsce futuryzmu wiek po wystąpieniu Filippo Tommaso Marinettiego 20 lutego 1909 r. na łamach paryskiego dziennika Le Figaro? W annałach prądów literackich i kulturowych, gdzie trafił wyłącznie dzięki ekspansywnej energii protagonistów, którymi w zgodzie z futurystyczną postawą wobec przeszłości należałoby pogardzać? W marmurowym kanonie zdobyczy XX wieku, z którym sami futuryści zerwaliby w antysnobistycznym buncie? Czy też raczej wśród najsilniej oddziałujących ruchów nie tylko w dziejach dwudziestowiecznych awangard, wciąż inspirujących teoretyków i praktyków? Czy progresywne praktyki artystyczne i technologiczne: poezja i muzyka konkretna, sztuka multimediów, technologie teleinformatyczne, nie są schedą futuryzmu? Jak sto lat później patrzeć na futurystyczną ideologię z jej pogardą wobec kobiet i pochwałą wojny jako higieny świata? Jak widzieć futuryzm z perspektywy o wiek późniejszej „dzisiejszości”?
Rozważania mogą objąć następujące, proponowane – lecz nie ograniczające – obszary tematyczne:
Awangarda awangard: futuryzm jako paradygmat XX-wiecznej awangardy
Wyrafinowani barbarzyńcy: witalizm, seksualizm, militaryzm futuryzmu
Powinowaci futuryzmu: między dada a faszyzmem
Ryczący samochód piękniejszy od Nike z Samotraki: estetyka futuryzmu
Salto mortale, policzek i pięść: futurystyczny marketing od credo do skandalu
Futurystyczny fetyszyzm: szybkość, dzisiejszość i bunt
Credo, protest i bomba: patos i frazes futurystycznej retoryki
Futurystyczne manie: ulotki, plakaty, manifesty
Paradoksalny programizm: programizmom śmierć
Maksymom Gorkim brakuje tylko willi nad rzeką: futurystyczny nienawiść do przeszłości
Marinetti jest nam obcy: postulat permanentnej rewolucji
Futuryzm w sztuce: architektura, film, malarstwo, muzyka, rzeźba, teatr…
Z trzech liter las: futuryzm a literatura: słowa na wolności, neologizm i onomatopeja, interpunkcja i typografia
Futuryzm a kultury narodowe
Estetyczne, społeczne, ideologiczne dziedzictwo futuryzmu
Komitet organizacyjny:
prof. Grzegorz Gazda, dyrektor Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego
dr Marja Härmänmaa, University of Helsinki oraz Clare Hall, Cambridge
prof. Jarosław Płuciennik, Uniwersytet Łódzki
Jarosław Suchan, dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi
Szczegółowych informacji udziela sekretarz konferencji, dr Leszek Karczewski (leszek.karczewski@gazeta.pl)