Zasady dyplomowania na Wydziale Filologicznym znajdują się pod adresem: ZASADY PRZEPROWADZANIA EGZAMINÓW DYPLOMOWYCH NA WYDZIALE FILOLOGICZNYM (lodz.pl)
Poniżej zamieszczamy zestawy zagadnień obowiązujących na egzaminach licencjackich na poszczególnych kierunkach studiów w Instytucie Kultury Współczesnej.
Filmoznawstwo i wiedza o mediach audiowizualnych
- Najważniejsze zabiegi narracji i dramaturgii filmowej.
- Problemy genologii filmowej.
- Problemy genologii telewizji.
- Metody badania widowni filmowej.
- Metody badania widowni telewizyjnej.
- Metody analizy filmu.
- Główne podejścia w interpretacji filmu.
- Adaptacja jako praktyka kultury audiowizualnej.
- Trendy estetyczne kina współczesnego.
- Przemiany produkcji, dystrybucji i eksploatacji w kinie współczesnym.
- Najważniejsze problemy współczesnej teorii filmu.
- Film animowany: zagadnienia techniczne.
- Estetyka filmu animowanego.
- Produkcja, dystrybucja i eksploatacja filmu animowanego.
- Wiarygodność i sposoby wykorzystania źródeł w badaniach filmoznawczych.
- Estetyka filmu niefikcjonalnego.
- Produkcja, dystrybucja i eksploatacja filmu niefikcjonalnego.
- Film eksperymentalny: problemy estetyczne.
- Produkcja, dystrybucja i eksploatacja filmu eksperymentalnego.
- Najważniejsze zjawiska i twórcy w historii kina.
- Estetyczne, polityczne i społeczne uwarunkowania kina polskiego.
- Poetyka historyczna filmu światowego i polskiego.
- Rola i funkcjonowanie krytyki filmowej i telewizyjnej.
- Film i telewizja wobec nowych mediów: zagadnienia estetyczne i techniczne.
- Animacja kultury filmowej: zagadnienia organizacyjne
Kulturoznawstwo
- Główne nurty antropologii kultury: funkcjonalizm, strukturalizm, antropologia interpretatywna, postmodernistyczna antropologia kultury
- Szerokie pojęcie kultury jako „całościowego sposobu życia” w ujęciu brytyjskich studiów kulturowych a rozumienie kultury przez „duże K”
- Podstawowe nurty teorii literatury (formalizm, semiotyka, strukturalizm, poststrukturalizm, psychoanaliza, feminizm)
- Podstawowe pojęcia i problemy literaturoznawstwa: rodzaje literackie, gatunek, narracja, wyznaczniki literackości
- Podstawowe pojęcia nauki o filmie: gatunki filmowe, kino stylu zerowego, kino niezależne i eksperymentalne
- Ewolucja form dramatycznych w XX wieku (teatr epicki, kryzys fabuły, języka, postaci)
- Pojęcie rytuału w teorii kultury i teatrologii
- Obligatoryjne i fakultatywne składniki sztuki teatru, inscenizacja jako cecha teatru Zachodu
- Performans i performatywność – teorie i praktyki kulturowe
- Intertekstualność – teorie i praktyki kulturowe
- Pojęcie medium, intermedialność i transmedialność
- Podstawowe pojęcia nowych mediów: konwergencja, hipertekst, symulacja, imersja, interaktywność/interpasywność,
- Nowoczesność, modernizm, późna nowoczesność, płynna nowoczesność, ponowoczesność – definiowanie tych pojęć w historii i teorii kultury
- Awangardowy projekt integracji sztuki i życia
- Zwrot konceptualny w sztuce współczesnej
- Kształtowanie się i charakterystyka głównych form muzycznych (fuga, koncert, symfonia); polifonia i homofonia
- Główne nurty muzyczne XX wieku
- Funkcje krytyki artystycznej. Tradycyjne i współczesne formy krytyki artystycznej
- Historyczne i teoretyczne różnice pomiędzy pojęciem kultury masowej a kultury popularnej
- Sztuka publiczna – pojęcie i instytucje
- Pojęcia socjologicznej teorii kultury: pole produkcji kulturowej/pole sztuki, przemoc symboliczna, hegemonia
Nowe media i kultura cyfrowa
- Główne nurty estetyki nowych mediów.
- Wyznaczniki estetyczne sztuki nowych mediów.
- Definicje mediów społecznych.
- Przeobrażenia przestrzeni publicznej i debaty publicznej.
- Specyfika komunikacji w mediach społecznych.
- Główne odmiany sztuki nowych mediów.
- Przeobrażenia tradycyjnych rodzajów sztuki w dobie nowych mediów (literatura, film, teatr, muzyka).
- Myślenie projektowe - cele, metody, strategie.
- Historia projektowania interfejsów użytkownika - pionierzy technologii interaktywnych.
- Projektowanie użyteczności oraz doświadczenia (UX). Strategie projektowania oraz metody badań użytkownika.
- Baza danych jako kulturowy format.
- Funkcje wizualizacji danych oraz rekonfiguracje sztuki danych.
- Pojęcie kultury uczestnictwa.
- Opowiadanie transmedialne.
- Praktyki prosumenckie.
- Kultura graczy.
- Charakterystyka reguł i fikcji w grach komputerowych.
- Narracyjna architektura i retoryka proceduralna.
- Historyczne aspekty gier wideo.
- Rola filmowych środków stylistycznych w tekstach nowych mediów.
- Ogólne definicje techniki/technologii i determinizm technologiczny.
- Przełom konceptualny w sztuce i jego konsekwencje.
- Cyberkultura - definicje, periodyzacje studiów nad cyberkulturą.
- Aktywizm w dobie mediów cyfrowych.
- Sieciowe formy wspólnotowości/społeczności internetowe.
- Podstawowe założenia transhumanizmu i posthumanizmu.
- Charakterystyka, historia i rodzaje nowych mediów.
- Przemiany edukacji pod wpływem nowych mediów - narzędzia, metody, tendencje, konteksty.
- Metody i etyka badań online.
- Współczesne teorie kultury.
Produkcja teatralna i organizacja widowisk
- Omów zasady organizacji i finansowania teatrów w wybranej epoce/kraju.
- Prawne i organizacyjne podstawy działalności instytucji kultury w Polsce (definicja instytucji kultury, podstawy prawne, organizator i jego zadania, sposoby finansowania).
- Co to jest „choroba kosztów”? Omów to zagadnienie.
- Przedstaw charakterystykę przemysłów kultury i przemysłów kreatywnych.
- Omów trzy wybrane europejskie modele polityki kulturalnej.
- Omów kulturotwórczą oraz społeczną rolę świąt i festiwali, odnosząc się do wybranych zjawisk i przykładów.
- Przedstaw społeczne i kulturotwórcze funkcje animacji teatralnej.
- Strategie marketingowe i komunikacyjne w instytucjach kultury. Omów na wybranych przykładach.
- Problematyka odbioru a problematyka partycypacji w wydarzeniach kulturalno-artystycznych.
- Krytyka teatralna – formy i cele. Omów na przykładach.
- Omów elementy składowe widowiska teatralnego (konstytutywne i alternatywne).
- Omów wybrany nurt teatru współczesnego.
- Teatr postdramatyczny – istota zjawiska.
- Sztuka performansu a sztuka teatru.
- Sposoby przedstawiania historii w polskim teatrze najnowszym (na wybranych przykładach).
- Problem kryzysu fabuły (postaci, języka, akcji) w najnowszej dramaturgii światowej.
- Teatr najnowszy na świecie – omów wybrane zdarzenie/praktykę teatralną.
- Omów wybrany dramat – antyczny, nowożytny lub współczesny – w kontekście jego problematyki i formy.
- Performatywność – omów na wybranych przykładach.
- Na podstawie wybranych przykładów omów specyfikę sztuki zaangażowanej i angażującej.
- Omów wybraną praktykę charakteryzującą teatr alternatywny.
- Omów cechy charakterystyczne widowiska sztuki widowiskowej innej niż teatr.
- Omów koncepcję rozwoju publiczności (audience development).
Twórcze pisanie
- Podstawowe pojęcia i problemy estetyki literatury i procesu twórczego.
- Kategorie estetyczne w literaturze – od starożytności po współczesność.
- Intertekstualność – zjawisko, definicje, egzemplifikacje.
- Kanon literatury światowej – egzemplifikacje, konteksty, spory o kanon.
- Pojęcie literatury popularnej – definicja i egzemplifikacje.
- Wielokodowość w literaturze – podstawowe zagadnienia i konteksty.
- Teorie, rodzaje i problemy piśmiennictwa dokumentarnego.
- Podstawowe problemy i pojęcia dziennikarstwa.
- Krytyka literacka i jej przemiany – funkcje, kontekst kulturowo-historyczny.
- Podstawowe problemy i pojęcia edukacji kulturowej.
- Podstawowe problemy i pojęcia przekładoznawstwa.
- Tekst jako narzędzie praktyk społeczno-kulturowych (perswazyjne, użytkowe aspekty tekstu).
- Styl i stylistyka. Podstawowe kategorie stylistyczne.
- Tropy i figury.
- Formy podawcze w literaturze.
- Typologia i funkcje rodzajów i gatunków literackich.
- Liryka, poezja, wiersz – formy, gatunki, style.
- Gatunki narracyjne.
- Kluczowe zagadnienia teorii narracji. Przemiany form narracyjnych.
- Kluczowe zagadnienia teorii dramatu. Przemiany form dramatycznych.
- Storytelling.
- Główne problemy kreacji świata przedstawionego.
- Między autorem a podmiotem literackim – teorie i problemy.