„Niezależni producenci” dr. Emila Sowińskiego
Pełny tytuł: „Niezależni producenci. Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego w latach 1981–2005”
Autor: dr Emil Sowiński
Naukowiec w swojej książce analizuje działalności producenckiej Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-2005. Pod lupą badacza znalazły się m.in. kultura produkcji oraz polityka programowa Studia. Dr Sowiński szczególną uwagę poświęcił kontekstom społeczno-politycznym, kształtującym proces odbywający się w instytucjonalnych ramach tworzonych przez dwie skrajności – zarządczą kontrolę i swobodę twórczą.
„Sojusznicy z rozsądku” dr Ewy Ciszewskiej
Pełny tytuł: „Sojusznicy z rozsądku. Polska i Czechosłowacja w projekcie socjalistycznego internacjonalizmu filmowego w okresie 1945–1970”
Autorka: dr Ewa Ciszewska
Całkiem nowe, bo pierwsze w literaturze filmoznawczej światło na kolaborację polskich i czechosłowackich aktorów rzuca publikacja dr Ewy Ciszewskiej. Książka poświęcona została nieznanej historii polskiego kina. Autorka dokładnie przeanalizowała i zaprezentowała działalność wybranych reżyserów oraz ich dzieł w pierwszym okresie powojennym. Wśród tematów poruszonych w publikacji znajdują się m.in. aspekty historyczne i organizacyjne Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach czy procesy tworzenia gwiazd w socjalistycznej kulturze filmowej.
„Społeczne światy Se-Ma-For” – monografia badaczy Katedry Filmu i Mediów Audiowizualnych oraz ambitnych doktorantów
Pełny tytuł: „Społeczne światy Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi”
Autorzy: dr Ewa Ciszewska, dr Michał Pabiś-Orzeszyna, Agata Hofelmajer-Roś oraz Szymon Szul
Wyniki empirycznych badań łódzkich naukowców, skupiające się na historii polskiej kinematografii jako instytucji życia społecznego. Autorzy, korzystając z różnym metod badawczych (m.in. analiza archiwum, badania ilościowe, wywiady jakościowe, studium przypadku), tworzą interdyscyplinarny obraz działalności studia „Se-Ma-For”. Praca, ze względu na swój twórczy i różnorodny charakter, może stanowić wzór dla badań analizujących działalność innych instytucji filmowych.